Církevní (staré) stupnice
Názvy církevních stupnic, mají
původ až ve starém Řecku, jmenovali se tak řecké kmeny, např. Dórové,
Lokritové apod... Církevní stupnice, byly hlavní složkou středověké hudby,
v této době, hudba sloužila zejména pro církevní účely, proto název církevní.
Tyto stupnice, nazýváme církevní autentické (původní).
Stupnice | Zákl. tón | Rozsah | Tónorod | Charakter |
Jónská (Durová) | c | c-c1 | tvrdý | durový |
Dórská | d | d-d1 | měkký | mollový |
Frygická | e | e-e1 | měkký | mollový |
Lydická | f | f-f1 | tvrdý | durový |
Mixolydická | g | g-g1 | tvrdý | durový |
Aiolská (Mollová) | a | a-a1 | měkký | mollový |
Lokritská | h | h-h1 | měkký | mollový |
Od výchozích stupnic, bychom mohly odvozovat stejně, jako
stupnice durové, či mollové tj. postupovat po kvintách a
kvartách. Ovšem tento způsob, je velmi nepraktický, protože v dnešní
době, se už církevní stupnice tolik nepoužívají. Proto používáme
následujících pravidel, abychom si mohly odvodit stupnici, kterou
potřebujeme.
Stupnice | Pravidlo pro vyvození | Charakter |
Jónská (Durová) | nemá je dnešní Durovou stupnicí | durový |
Dórská | je mollovou stupnicí s chromaticky zvýšeným 6. stupněm | mollový |
Frygická | je mollovou stupnicí s chromaticky sníženým 2. stupněm | mollový |
Lydická | je durovou stupnicí s chromaticky zvýšeným 4. stupněm | durový |
Mixolydická | je durovou stupnicí s chromaticky sníženým 7. stupněm | durový |
Aiolská (Mollová) | nemá je dnešní Mollovou stupnicí | mollový |
Lokritská | je mollovou stupnicí s chromaticky sníženým 2. a 5. stupněm | mollový |
Nyní si ukážeme, jak postupujeme při odvozování. Zkusme např.
stupnici d - frygickou, tato stupnice je stejnojmennou mollovou stupnicí, tj. d - moll
(1b), s tím rozdílem, že její druhý stupeň, je chromaticky snížen, to
znamená, že musíme snížit tón
e, na es, takže
d - frygická bude mít předznamenání 2b. Stejným způsobem, budeme
pokračovat, u všech dalších stupnic.
Každá z uvedených církevních stupnic, má svůj charakteristický
tón, který se základním tónem, tvoří charakteristický interval. Tímto
intervalem, se liší jednotlivé stupnice od stejnojmenných durových, či
mollových stupnic, od kterých je odvozujeme.
Stupnice | Chara. tón (stupeň) | Chara. interval |
Dórská | 6 | v.6. (velká sexta) |
Frygická | 2 | m.2. (malá sekunda) |
Lydická | 4 | zv.4. (zvětšená kvarta) |
Mixolydická | 7 | m.7. (malá septima) |
Lokritská | 5 | zm.5. (zmenšená kvinta) |
Církevní stupnice plagální (odvozené), vzniknou přeložením
svrchního tetrachordu, o oktávu níže. Tyto stupnice se označují tak, že se
k původnímu názvu přidá předpona Hypo, např. ze stupnice autentické,
C - lydické, se škálou c-d-e-fis-g-a-h-c1 utvoříme stupnici plagální, přesunem svrchního tetrachordu g-a-h-c1, o oktávu níže, dostaneme
stupnici C - hypolydickou, se škálou G-A-H-c-d-e-fis-g
I když nám díky tomuto
přeložení, začínají stupnice plagální jiným tónem, stále sdílí stejný
základní tón, se stupnicí autentickou. Přeložením svrchního tetrachordu,
jsme získaly pouze jinou tónovou polohu, pro tutéž stupnici. V tabulce
níže jsou uvedeny všechny autentické a plagální církevní stupnice.
Stupnice | Zákl. tón | Rozsah | Tónorod | Charakter |
Jónská (Durová) | c | c-c1 | tvrdý | durový |
Hypojónská | c | G-g | tvrdý | durový |
Dórská | d | d-d1 | měkký | mollový |
Hypodórská | d | A-a | měkký | mollový |
Frygická | e | e-e1 | měkký | mollový |
Hypofrygická | e | H-h | měkký | mollový |
Lydická | f | f-f1 | tvrdý | durový |
Hypolydická | f | c-c1 | tvrdý | durový |
Mixolydická | g | g-g1 | tvrdý | durový |
Hypomixolydická | g | d-d1 | tvrdý | durový |
Aiolská (Mollová) | a | a-a1 | měkký | mollový |
Hypoaiolská | a | e-e1 | měkký | mollový |
Lokritská | h | h-h1 | měkký | mollový |
Hypolokrická | h | f-f1 | měkký | mollový |